coffee1Καφές!

Το δεύτερο πιο εμπορεύσιμο αγαθό στον πλανήτη μετά το πετρέλαιο!

Καθόλου περιέργο αν αναλογιστούμε τις τονωτικές του ιδιότητες!

Έτσι εξηγείται και το γιατί εδώ στη Θεσσαλονίκη τον αγαπούμε ιδιαίτερα τον καφέ.

Ζούμε σε μία κοινωνία με ταχύτατους ρυθμούς. Ξυπνάμε πολύ νωρίς το πρωί και γυρνάμε αργά το βράδυ στα σπίτια μας. Πώς τα καταφέρνει ο οργανισμός μας να ανταπεξέρχεται στις πολυάσχολες μέρες μας και τις απαιτητικές μας δραστηριότητες; Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την κούπα, εε τη λύση ήθελα να πω, στο χέρι τους. Ο καφές είναι ο απόλυτος τρόπος να διατηρηθείς σε τόνωση και εγρήγορση παρά την κούραση της ημέρας.

Πώς όμως αυτό λειτουργεί;

Η απάντηση βρίσκεται στη χημεία του εγκεφάλου μας. Όσο είμαστε ξύπνιοι, μία χημική ουσία που ονομάζεται αδενοσίνη συγκεντρώνεται σταδιακά στον εγκέφαλο και δένεται με αισθητήρες που μειώνουν την εγκεφαλική μας δραστηριότητα.

Συνεπώς, όση περισσότερη αδενοσίνη συγκεντρώνεται στον εγκέφαλο μας, τόσο πιο κουρασμένοι αισθανόμαστε. Αυτό βγάζει νόημα, αν αναλογιστείτε πως όσο περισσότερο μένετε ξύπνιοι, τόσο πιο πολύ κουράζεστε. Αντιθέτως, όταν κοιμόμαστε η ποσότητα αυτής της ουσίας μειώνεται.

caffeine

 

Τι σχέση έχει όμως αυτό;

Η καφεϊνη, η βασική ουσία του καφέ,  φαίνεται να έχει δομή πολύ παρόμοια με την αδενοσίνη. Όταν πίνετε λοιπόν το καφεδάκι σας η καφεϊνη καταλήγει από το αίμα στον εγκέφαλο, όπου ξεκινά να ανταγωνίζεται με τα μόρια της αδενοσίνης και να συνδέεται με τους ειδικούς υποδοχείς της. Καθώς τα μόρια που συνδέονται με τους υποδοχείς δεν είναι αδενοσίνη, η αίσθηση κούρασης δεν είναι αισθητή. Η αδενοσίνη δεν μπορεί να συνδεθεί πλέον και οι κατασταλτικές της ιδιότητες εξαλείφονται. Ουσιαστικά ο καφές δεν σε τονώνει, απλά παρεμποδίζει τις ουσίες που θα σε έκαναν να νυστάξεις. Βολικό.

coffee-cup

Κάτι που πρέπει να ξέρετε είναι πως η καφεΐνη έχει ημιζωή περίπου 6 ώρες. Οπότε αν πιείτε έναν κανονικό καφέ, με περίπου 150mg καφεΐνης, σε 6 ώρες θα υπάρχουν στον οργανισμό 75mg καφεΐνης και σε 12 ώρες μόλις 37,5 mg καφεΐνης, αφήνοντας χώρο στην αδενοσίνη να κάνει τη δουλειά της. Γι’ αυτό μπορεί να θέλετε άλλον έναν καφέ μέσα στη μέρα για να διατηρήσετε αυτό το εξαίσιο αίσθημα ενεργητικότητας.

 

Όμως, όσο περισσότερο καφέ πίνουμε, ο εγκέφαλος αντιδρά παράγοντας περισσότερους υποδοχείς. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι χρειάζεσαι περισσότερη καφεΐνη για να έχεις το ίδιο αποτέλεσμα.

 

Επίσης σημαίνει πως αν προσπαθήσεις να κόψεις τον καφέ ή απλά δεν πάρεις την ημερήσια δόση σου, είναι πιθανό να βιώσεις συμπτώματα απεξάρτησης και να αισθάνεσαι πιο εξουθενωμένος από όσο πριν αρχίσεις να πίνεις καφέ γενικά.

Ωστόσο, η καφεΐνη δε σταματά εκεί! Σχετίζεται άμεσα και με την αδρεναλίνη. Ξέρεις τώρα, ορμόνη της  «μάχης ή φυγής» (fight or flight). Η αδρεναλίνη αυξάνει τους παλμούς σας, κάνει το αίμα να κυκλοφορεί και ακόμη ανοίγει τους πνεύμονες. Επιπλέον, επηρεάζει τα επίπεδα ντοπαμίνης κάνοντας σας χαρούμενους! Επ’ ακριβώς αυτό κάνει και η κοκαϊνη, αλλά σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Άλλωστε, η καφεϊνη είναι πράγματι ναρκωτικό, καθώς η επίδραση της στην ντοπαμίνη είναι αυτό που κάνει και τον καφέ σχετικά εθιστικό.

Μην τρομάζετε! Ο καφές δεν μπορεί να σας σκοτώσει.

Βασικά, μπορεί. Αλλά η θανατηφόρα δόση καφέ είναι περίπου 150mg ανά κιλό στο σώμα σας. Δηλαδή αν ζυγίζετε 70 κιλά χρειάζεται 14000mg καφέ για να πεθάνετε, δηλαδή περίπου 70 κούπες καφέ. Όλες μαζί. Αυτό καθιστά πρακτικά αδύνατη την υπερκατανάλωση καφεϊνης, αφού δε θα χωρούσε στο στομάχι σας. Πέρα από αυτό θα είχατε βιώσει μανιακό επεισόδιο και παραισθήσεις πολύ πριν φτάσετε τα 70 ποτήρια καφέ.

Χμμμ… Σας προβλημάτισα; Ας γυρίσουμε στα πλεονεκτήματα του αγαπημένου σας ροφήματος.

Σήμερα υπάρχουν δεδομένα που στηρίζουν ότι ο καφές όταν καταναλώνεται με μέτρο προσφέρει σημαντικά ωφελήματα για τον εγκέφαλο, τη μνήμη, την πνευματική διαύγεια και την αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών. Επιπλέον  είναι γνωστό ότι η κατανάλωση καφέ βελτιώνει την αναπνευστική λειτουργία σε ασθματικούς ασθενείς. Ένα φλιτζάνι καφέ βοηθά στην ανακούφιση από συμπτώματα του κρυολογήματος, ενώ πριν από τη σωματική άσκηση αυξάνει την αντοχή και ζωτικότητα. Οι ευεργετικές δράσεις του καφέ οφείλονται στις ισχυρές φυτοχημικές ουσίες που περιέχει σε αφθονία και τον καθιστούν και ισχυρό αντιοξειδωτικό.

Εν τέλει, ό,τι κάνεις  με μέτρο είναι καλό.
Ειδικά όταν σε κρατάει ξύπνιο!

 

Εσείς τι λέτε;
Πόσους καφέδες πίνετε;
coffee2
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΣοκολατόπιτα με μπανάνες
Επόμενο άρθροX-MAS: All we need is LOVE
Η Μαρίνα Παπαδοπούλου γεννήθηκε ένα καλοκαιρινό βράδυ του 1995. Από μικρή ήθελε να είναι μέσα σε όλα όπως φαίνεται και από τα χόμπι της: μουσική, τέχνες, αθλητισμός, βιβλία, γράψιμο. Αγαπά τις νέες γνώσεις, τα ταξίδια, τη φύση και τους ανθρώπους! Σήμερα σπουδάζει το επάγγελμα των ονείρων της, Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.