Τα smartphones

Με την συνεχή τεχνολογική ανάπτυξη, τα smartphones και γενικότερα τα κινητά τηλέφωνα γίνονται ολοένα και πιο φθηνά και προσιτά στο ευρύ κοινό. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε πλέον ένα στην κατοχή μας, αντικαθιστώντας μια πληθώρα άλλων αντικειμένων. Παράλληλα όμως με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, αναπτύσσονται και τα μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας. Αυτό οδηγεί τους περισσότερους χρήστες έξυπνων κινητών στην υπερβολική χρήση αυτών των συσκευών, ιδιαίτερα την νέα γενιά και τους επαγγελματίες. Έτσι κάθε βράδυ, πριν κλείσουμε τα μάτια μας για να κοιμηθούμε, τσεκάρουμε μια τελευταία φορά τα μηνύματα μας, τα e–mail μας κ.α.. Αυτό όμως λίγοι ξέρουν πόσο επιβλαβές είναι γα τον ανθρώπινο οργανισμό. Αυτή η τελευταία ματιά στο κινητό είναι υπεύθυνη για παράδειγμα για αϋπνίες και κόπωση.

Πιο συγκεκριμένα, ο ανθρώπινος οργανισμός για να προκαλέσει κούραση και ανάγκη για ύπνο απελευθερώνει ορμόνες (μελατονίνη), οι οποίες επηρεάζονται από την έκθεση του ιδίου σε φως. Έτσι, όταν βλέπουμε το κινητό πριν κοιμηθούμε δεν απελευθερώνεται η εν λόγω ορμόνη άμεσα, με αποτέλεσμα η διαδικασία που τελείται πριν τον ύπνο καθυστερεί. Όσο περισσότερο μένουμε πάνω από την οθόνη, τόσο περισσότερο χάνουμε την όρεξη για ύπνο. Αυτό οδηγεί στην απώλεια μερικών ωρών που διαθέτουμε για ξεκούραση.

Ο ύπνος

είναι πολύ σημαντικός για την ορθή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού. Το 95% των ανθρώπων χρειάζεται 7 με 9 ώρες ύπνου για να λειτουργεί αποτελεσματικά. Σε αυτό το χρονικό διάστημα ξεκουράζεται το μυαλό και ενεργοποιούνται κάποια κύτταρα που καθαρίζουν τον εγκέφαλο από τοξίνες (neurotoxins) που μαζεύονται σε αυτόν κατά την διάρκεια της ημέρας. Αυτό δημιουργεί προβλήματα μνήμης, μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης, μειωμένη ικανότητα στην αποτελεσματική επίλυση προβλημάτων και αλλαγή στον μεταβολισμό (τρως περισσότερο και βάζεις πιο εύκολα βάρος). Κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη ύπνου συνδέεται ακόμα και με διαβήτη και καρδιακές παθήσεις.

Κάποιοι μπορεί να ισχυριστούν ότι ο ύπνος δεν είναι τόσο απαραίτητος αν χρησιμοποιούν προϊόντα που περιέχουν καφεΐνη. Η αλήθεια είναι ότι η καφεΐνη δρα παροδικά και δεν ξεκουράσει τον οργανισμό. Αυτό, όμως, είναι άλλο ζήτημα.

Για όλα τα παραπάνω, λοιπόν, είναι σημαντικό ο καθένας από εμάς να κατανοήσει την σοβαρότητα του προβλήματος. Πρέπει να αποφασίσει ότι είναι καλό (και ίσως απαραίτητο) να μην έρχεται σε επαφή με το κινητό του τηλέφωνο ή κάποια παρόμοια συσκευή – λ.χ. tablets και υπολογιστές – τουλάχιστον μία ώρα πριν κοιμηθεί. Η διαφορά στην καθημερινότητα του θα είναι εμφανής.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροGeocaching: Το κυνήγι των κρυμμένων θησαυρών
Επόμενο άρθροRobots: Όλο και πιο κοντά στους ανθρώπους |Part 1.
Ο Βασίλης Νιαούρης είναι γεννημένος το έτος 1995. Αποφοίτησε από το 1ο ΓΕΛ Πυλαίας. Αυτή τη στιγμή σπουδάζει Φυσική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ενδιαφέρεται για τη φυσική, την τεχνολογία και το θέατρο με το οποίο ασχολείται από πολύ μικρή ηλικία. Η αρθρογραφία είναι για αυτόν ένα hobby αλλά και μια δημιουργική διέξοδος από τις απαιτήσεις της καθημερινότητας.